Der kører nu +100.000 elbiler rundt på de danske veje, og det er en tidobling på kun godt tre år. Og tæt på fire ud af 10 nye biler, der forlader autoforhandleren, kører nu helt eller delvist på strøm. Vi er med andre ord vidner til den berømte ketchupeffekt, og dermed elbilernes længe ventede gennembrud.
Elektrificeringen af vores biler er et afgørende element i den grønne omstilling. Der er en klar og voksende forventning fra medarbejdere og gæster til, at man kan tanke sin elbil op på arbejdspladsen, og om få år stilles der også krav fra myndighederne på området.
Caverion er markedsledende inden for installation af ladestationer, og vi installerer og servicerer mange ladestandere i Danmark. I Norden har vi taget den største andel af markedet gennem aftaler med flere store globale leverandører af ladestationer samt store bilimportører. Se mere om vores referencer her >>
Vi er med hele vejen – fra tidlig planlægning, koordinering med leverandører og opgradering af den bagved liggende elforsyning, afregning med kunder og afgiftshåndtering mod energiselskabet. Du får en samlet løsning, der passer til dine behov. Fordi vi ved, hvad vi laver, får du en optimal sparringspartner, hvor vi også sørger for at koble opgaven korrekt til elnettet.
Caverion har indgået et strategisk samarbejde med Monta, som har en løsning, der nemt kan administrere flere ladestandere, automastisere betalingsopkrævninger samt gøre det nemt for medarbejderne at holde styr på deres opladninger.
Bent Ole Jonsen, Business Development Manager i Caverion har samlet en stribe overvejelser, der kan være nyttige at gøre sig i valget af ladeløsning.
Bygma-lastbiler skal være med til at skåne miljøet i storbyerne. Når Bygmas store nye trælast- og logistikcenter Bygma København står færdigt, bliver det med branchens første fuldelektriske Scania-lastbil i bilflåden.
»Beslutningen om at investere i en batteri-elektrisk lastbil (BEV) er et led i Bygmas mål om at nedbringe CO2-udledningen fra vores egne aktiviteter, hvor køretøjer og transportmidler udgør en stor andel. Samtidig er beslutningen med til at imødekomme udviklingen om nedbringelse af støj i byområder.
De eldrevne lastbiler er nu så langt fremme, at vi med BEV-lastbilen vil kunne opnå en rækkevidde, der er stor nok til, at den kan indgå i den daglige drift, uden at der skal tages hensyn til, at den er 100 % eldrevet. Det har stor betydning, når vi skal servicere kunder i hele Storkøbenhavn« udtaler Preben Nielsen, som er indkøbsdirektør i Bygma.
Caverion har etableret infrastruktur og en ladestander til Danmarks første plugin/hybrid lastbil for Region Sjælland. Ladestanderen opfylder Scanias krav til ladespænding >750V DC.
Scania lastbilen har en kombineret E- og diesel drivline og kan køre op til 50 km på rent el. Lastbilen skal køre tre daglige ture mellem Roskilde og Køge Sygehus, som har en afstand på 28 km. Under af- og pålæsning i Roskilde vil bilen blive ladet til næste tur. Det vil tage ca. 1 time at lade bilen fra 10 til 90 %, så formentligt vil alle ture, hvor bilen kører inden for bygrænsen, foregå på el.
Lastbil type: eActros 300 el-lastbiler fra Mercedes. Besparelse på 62 tons CO2 i forhold til de dieselbiler, som før kørte ruten.
Caverions leverance:
Vi er stolte over at være involveret i E-mobilitetssatsningen i Autozentrum Sport AS, som er den norske importør for Porsche Norge. Caverion er partner for planlægning, konstruktion og service for Autozentrum Sport AS og deres forhandlere i Norge.
I 2019 blev den første rene elbil Porsche Taycan, en firepersoners sporty sedan fra tyske Porsche, lanceret i Norge. Caverion har designet og bygget opladningsfaciliteterne til Porsches elbiler, og støtter derefter Porsche i deres drift og vedligeholdelse. I den forbindelse har vi blandt andet været på kurser i Tyskland, hvor vi har lært at designe faciliteterne efter Porsche AGs ønsker og krav.
Recharge er Nordens største ladeoperatør og arbejder massivt med udvikling af ladeinfrastruktur til elbiler både i Norge og resten af Norden. Caverion leverer nye installationer og laver teknisk vedligeholdelse, det vil sige fejlretning og service for at sikre maksimal oppetid. Recharge og Caverion vil sammen accelerere hastigheden af det grønne skift, ønsker og krav.