.
Elgiganten, der er ejet af Elkjøp Nordic, har gennem de seneste år opbygget en landsdækkende kæde af 30 varehuse. Med den nylige overtagelse af 10 Fona-butikker er derfor en stadigt mere kompliceret opgave at holde styr på teknikken i de 40 forretninger, som tæller 20 forskellige teknikområder inden for ventilation og køleanlæg, sprinklere, termografering, flugtveje, belysning, stigeeftersyn og klima.
For at sikre effektiv ejendomsdrift og dokumentation i forbindelse med de lovpligtige eftersyn har Elgiganten indgået en landsdækkende aftale med teknikentreprenøren Caverion. Udover større sikkerhed bidrager aftalen også sparet tid og bedre bundlinje hos den voksende elektronikkæde.
Før i tiden var ansvaret for de tekniske installationer placeret hos de enkelte varehuschefer. Hvert varehus indgik særskilte aftaler om drift og vedligehold og skulle sørge for, at netop deres butik havde dokumentationen klar til de lovpligtige eftersyn på f.eks. automatiske brandalarmsanlæg og sprinklere.
Blev nedprioriteret i travlheden
I takt med vækst i antallet af varehuse og ansatte blev opgaver, der ikke havde med den primære kundebetjening og drift at gøre indimellem nedprioriteret i hverdagens travlhed. For at frigive tid til de lokale varehuschefer valgte man fra centralt hold at overtage opgaverne inden for den tekniske del af varehusdriften.
- Især fordi vi har lovpligtige eftersyn og jævnligt skal levere data og information til udlejere og myndigheder, skal der være 100 procent styr på både installationer og dokumentation, fortæller Thomas Bredbjerg Nielsen, der er Facility & Project Manager i Elgiganten.
I forbindelse med beslutningen om centralisering valgte Thomas Bredbjerg Nielsen at sende opgaven med drift og vedligehold af Elgigantens tekniske installationer i udbud. Han stillede 3 overordnede krav til en kommende samarbejdspartner.
- Et helt principielt krav var, at vi skulle have én enkelt udbyder, som kunne tilbyde alle ydelser for alle butikker og levere samme kvalitet, ligegyldigt om butikken ligger i Roskilde, Odense eller Holstebro, fortæller han.
- Samtidig var det et krav, at vi fik mulighed for at aflæse alle udførte opgaver og protokoller fra centralt hold. Eftersom en centralisering ville betyde, at jeg blev eneste medarbejder dedikeret til Facility Management, var et gensidigt tillidsforhold og en god personlig relation også et vigtigt parameter, fortsætter Thomas Bredbjerg Nielsen.
Det var teknikgiganten Caverion, der med flere end 1.000 medarbejdere i Danmark, blev valgt til opgaven. Caverion har 13 servicecentre fordelt over hele landet, og herigennem sikres Elgiganten hurtige responstider og de nødvendige specialkompetencer, når der er behov for teknisk support i en af de mange forretninger.
- Ud fra en samlet vurdering var det vores oplevelse, at der ikke er andre end Caverion, som kan levere det samme i forhold til kvalitet og pris i alle butikker, 7 dage om ugen, 24 timer i døgnet året rundt - uanset hvor i landet, vi har behovet, påpeger Thomas Bredbjerg Nielsen fra Elgiganten.
Fordel for firmaer med flere lokationer
Distriktschef Lars Nielsen fra Caverion fremhæver aftalen som et eksempel på de muligheder, som virksomheder med flere lokationer har gennem en central aftale med Caverion. Teknikentreprenøren råder over de helt specielle kompetencer, der ofte kræves til at håndtere mere og mere avancerede anlæg.
- Vi er meget glade for aftalen med Elgiganten. Ikke mindst på det faglige plan, hvor vores fagspecialister får mulighed for at prøve kræfter med spændende opgaver. Herudover kan vi udnytte vores forskellige service- og kompetencecentre til at løse opgaverne i fællesskab til fordel for kunden, siger Lars Nielsen.
Det overordnede omdrejningspunkt for Caverion-koncernen er livscyklusløsninger til bygninger og industri. Tidligere var Caverion kendt som ABB Electric og YIT. I Danmark har den store teknikoperatør flere end 1.000 ansatte og en omsætning på omkring 1 milliard kr.
Caverion i Danmark blev tidligere i år lagt sammen med Caverion i Norge og de to landes organisationer udgør nu en division i den internationale teknik-koncern. Koncernen beskæftiger i alt 17.000 medarbejdere i 12 lande og omsætter for 2,4 18 milliarder kr. årligt. Virksomheden er noteret på Nasdaq-børsen i Helsinki.