09.05.2017 Artikler

Teknikentreprenør fremmer sikkerheden med ny app

.

Gennem årtier har danske virksomheder, fagforeninger, organisationer og offentlige instanser arbejdet målrettet på at nedbringe antallet af arbejdsulykker og -uheld på arbejdspladserne. Der er indført stribevis af tiltag, der ifølge Arbejdstilsynets seneste årsrapport har medvirket til at nedbringe antallet af arbejdsulykker fra godt 44.000 i 2010 til godt 42.000 i 2015, hvilket svarer til et fald på 5%.

Men det fælles mål på arbejdsmarkedet er, at tallet skal meget længere ned. Dels er der skarp lovgivning på området, dels er det god forretning at skabe sikre og trygge rammer for sine medarbejdere.

Arbejd sikkert eller arbejd ikke

Det er man meget bevidst om hos den internationale teknikgigant Caverion, der beskæftiger 17.000 medarbejdere i 12 lande, heraf 1.000 fordelt på godt 20 lokationer i Danmark. Koncernen designer, producerer, drifter og vedligeholder tekniske løsninger til alle typer bygninger, industri og infrastruktur, og den tekniske virksomhed har igangsat en række målrettede tiltag, der hver for sig og tilsammen skal bringe Caverion i front inden for arbejdsmiljø og -sikkerhed.

-          Som en seriøs aktør skal du tage ansvar for sikkerheden for dine medarbejdere. Vores HSE-motto er, at ”i Caverion arbejder vi sikkert, ellers arbejder vi ikke”, siger Neda-Maria Kaizumi, der er HSE-manager i Caverion Danmark-Norge.

HSE er den internationale betegnelse for ”Health, Safety and Environment”, altså ”sundhed, sikkerhed og miljø”.

Færre ulykker med ny app og toolbox talks

Neda-Maria Kaizumi står i spidsen for implementeringen af en række værktøjer, der skal opfylde koncernens målsætning om ”nul arbejdsulykker”. Caverion Danmark-Norge har som en af de første i branchen fået udviklet en speciel HSE-app til smartphone og tablet. Dermed er digitaliseringen konkret med til at øge sikkerheden.

-          I forbindelse med introduktionen af appen er der blandt andet indført såkaldte ”Toolbox-talks”, der er en sikkerhedssamtale på ti-femten minutter for at kortlægge specifikke risici, før man begynder på en opgave. Disse samtaler guides gennem appen, og de virker. Blot et halvt år efter introduktionen er antallet af ulykker i Danmark faldet fra 27 til 14 i første kvartal, konstaterer Neda-Maria Kaizumi.

Imødekommer kundernes krav

Den nye app gør sikkerhedsarbejdet enklere at udføre, og dermed øger kvaliteten af det både internt i virksomheden og ude hos kunderne. Site Manager Per Høj fra Caverion Managed Services i Fredericia ser store konkurrencemæssige fordele i appen.

-          Vores store kunder kræver i stigende grad, at vi udfører en ”sikker job”-analyse, inden vi går i gang med en opgave. Den betaler de for, at vi udfører, og med appen er det langt lettere for os, siger Per Høj, der fremhæver, at det også er let at finde f.eks. instruktioner i appen, ligesom medarbejderne har let adgang til en stor kemi-database.

Risikovurderinger foretages hurtigt af medarbejderne

Medarbejderne i Caverion giver gode tilbagemeldinger. De kan nu let indsende rapporter om afvigelser, uønsket kvalitet, ulykker, sikkerjob-analyse og lignende, ligesom de kan få adgang til arbejdsinstrukser, procedurer og bruge digitale skemaer til rundering og sikkerhedsinspektioner.

-          Appen er et virkelig godt stykke værktøj, som er nemt at bruge. Man kan f.eks. let lave risikovurderinger i appen i stedet for på papir, som vi gjorde før. Dengang fik mange dem ikke lavet. Jeg er sikker på, at det ændrer sig, fordi de nu er langt lettere at gennemføre. Vi får også hurtigt svar på det, vi indsender, og det er vigtigt, understreger Kim Weitling, der er elektriker og arbejdsmiljørepræsentant hos Caverion.

Downloads

Kontakt os eller tilmeld dig

Louise Wilhelmsen Journalist Direkte: 45 7623 2042 Mobil: 45 6189 5883 louise.wilhelmsen@caverion.com
Abonner på nyheder